Fungsi dan peranan UPSM

  • Merancang,mengurus,menyelenggara dan memantau segala aktiviti berkaitan dengan perkhidmatanSistem Rangkaian Kampus.
  • Merancang,membangun,menguji,melaksana dan menyelenggara aktiviti-aktiviti berkaitan sistem aplikasi di POLISAS.
  • Merancang perolehan,mengurus,menyelenggaradan mengawalselia aset ICT unit.
  • Membantu pihak Pengurusan dalam menyediakan Anggaran Belanja Mengurus (ABM) untuk penyelenggaraan dan perolehanaset ICT.
  • Memberi khidmat sokongan teknikal kepada jabatan dan unit di bawah seliaan UPSM.
  • Merancang dan mengurus perlaksanaanback-updanrecoveringserta keselamatan bagi konfigurasi sistem,peralatan rangkaian dan data.

 

Info senarai kakitangan Unit Pengurusan Sistem maklumat [KLIK DISINI]

Unit Pengurusan Sistem Maklumat terbahagi kepada tiga seksyen

1) Seksyen Rangkaian

 #Pembangunan dan penyenggaraan Sistem Rangkaian Setempat (LAN), server dan internet jabatan.
 #Mengurus dan memantau Sistem Keselamatan ICT jabatan.
 # Mengawal selia, memantau dan mengemaskini Dasar Keselamatan ICT.
 # Memastikan penggunaan internet dan sistem rangkaian berjalan dengan baik.
 # Menerima dan bertindak terhadap aduan pengguna dalam konteks sistem rangkaian.
 # Memberi khidmat sokongan dan konsultansi samada berkenaan penggunaan peralatan rangkaian atau server.
 # Dan lain-lain berkaitan.

2) Seksyen Sistem Aplikasi

 # Membangunkan Sistem Aplikasi Dalaman POLISAS.
 #Mengemaskini maklumat dalam Sistem Aplikasi Dalaman POLISAS.
 # Menyelenggara Sistem Aplikasi Dalaman & Aplikasi E-Kerajaan.
 # Memantau keselamatan Sistem - data & peralatan
 - Kawalan capaian sistem kepada pengguna
 - Kawalan capaian pangkalan data
 - Kawalan capaian ke server sistem
# Membantu dalam sokongan Sistem Aplikasi e-Kerajaan dan sistem aplikasielearningJPP (LMS-CIDOS).

3) Seksyen Sokongan Teknikal

 # Bertanggungjawab dalam pengurusan dan penyelenggaraan sumber ICT POLISAS.
# Membantu dan memberi khidmat nasihat kepada pihak Pengurusan dalam perolehan ICT dan peningkatan keupayaan infrastruktur.
 # Menguruskan perolehan dan mengawal selia alat ganti serta pelupusan peralatan ICTuntuk unit.
 # Terlibat dalam pengurusan Anggaran Belanja Mengurus (ABM) untuk penyelenggaraan dan perolehan sumber ICT.
 # Memberi khidmat sokongan teknikal dan latihan dalampenggunaan peralatan ICT
 # Menguruskan perlaksanaan dalam prosedur kualiti dan aset alih kerajaan bagi unit.
 # Menyediakan kemudahan dalam peminjaman peralatan ICT dan perisian M.U.S.Edan AUTODESK.